maandag 9 december 2013

Avatar

Hoi An was een schattig, romantisch plaatsje wat eigenlijk alleen bekend staat om de kleding die ze er maken. Diegene die nu een gevoel van medelijden krijgen voor Tim; no worries. Uiteindelijk liepen we beiden kledingzaak in en schoenenzaak uit in volle verbazing hoe dit stadje teert op toeristen zoals wij. Ze maken hier alles handmatig en voor een zeer goedkoop prijsje! Dus onszelf goed verwend na het harde werken van de afgelopen dagen ;-)
Na de zeer gevaarlijke rit van Na Thrang naar Hoi An hebben we besloten om een beetje vals te spelen door het vliegtuig te pakken naar de hoofdstad van Vietnam Hanoi. Deze interne vlucht leverde ons én meer tijd én meer comfort op. Één uur later stonden we dan ook met beide beentjes in het relatief koude noorden.
We zitten ongeveer een week voordat ons visum afloopt in Vietnam. Een tweetal punten stonden op onze bucketlist. Een daarvan was een motortocht maken op een échte motor (en dus geen opgevoerde scooter zoals iedereen hier rijdt) en we wilden Ha Long Bay nog zien.
Die twee leken elkaar allerminst uit te sluiten zodoende dat we een motor hebben gehuurd voor een kleine week om naar het eiland Cat Ba af te reizen.
Het punt is dat je in Vietnam overladen wordt door de plaatselijke bewoners die je een scooter willen verhuren en geen motor. Ook hebben ze de grootste twijfels over de route die we wilden afleggen. Zo vertikten enkele verhuurders om ons van een fatsoenlijke motor te voorzien en vonden ze dat we allebei een scooter moesten huren. Dit maakte mij een  beetje onzeker maar Tim maakte een goede deal met de plaatselijke garage om de hoek van ons hostel. Al mijn twijfels werden weggenomen op het moment dat we met een spiksplinter nieuwe suzuki motor richting het eiland gingen en zagen dat de bergen zeer geschikt zijn voor gave motortochten en het zonnetje het beeldschone landschap blootlegde.
Cat Ba is een bekend eiland voor de backpackers aangezien je vanuit hier gemakkelijk een tour kunt boeken naar Ha Long Bay. Wij schreven ons ook in voor een tour en kwamen zo op een boot terecht waarvan tweederde bestond uit Nederlandse backpackers! Zo hebben we al zingend en gitaarspelend door de Bay gevaren. Tegen de middag mochten we zelf kayaken en zwemmen in de azuurblauwe zee wat een supergave ervaring was. Een goede vergelijking met hoe de natuur eruit ziet, is met de film Avatar. De baai bestaat uit losstaande, langwerpige rotsen die enigszins misplaatst lijken te staan in de rustige zee. De zee lijkt op zichzelf weer meer op een groot meer, maar het is zo extreem zout dat je er moeiteloos in blijft dobberen. We hebben geprobeerd om met de camera het landschap te fotograferen maar het is enorm lastig om de sfeer vast te leggen. Check de foto's zelf maar zou ik zeggen!
Na gedaan te hebben wat we wilden doen op het eiland, besloten we aan de terugreis te beginnen richting Hanoi aangezien we nog drie dagen hadden om het land uit te komen.
Deze terugreis verliep niet helemaal zoals gepland. Zo wilden we liever de snelwegen mijden aangezien dit, buiten het feit dat ze saai zijn, vooral ook gevaarlijk is. Echter al snel misleidde de GPS ons waardoor we hoog in de bergen rechtsomkeer moesten maken. Omdat het binnen een uur donker zou worden, we koud en nat werden door het weer, besloten we om helemaal terug te rijden naar waar de ferry ons op het vaste land had afgezet. Dus maar opzoek gegaan naar een hotel. Het frapante is dat hotels vaak goedkoper zijn dan hostels en meer luxe bieden. Beetje jammer voor de backpackervaring maar de hete grote douche maakte de discussie niet noemenswaardig :-)
De volgende dag besloten we ondanks alle waarschuwingen in om toch de snelweg te nemen die ons rechtstreeks naar Hanoi zou leidden. Ook al hebben we de nodige ervaring met het verkeer en Tim goed motor kan rijden, zijn we beiden toch wel een aantal keren geschrokken van de dingen die om ons heen gebeurden. Zo hebben we twee dodelijke ongelukken gezien waarbij we bij de laatste zelfs langs het lijk af moesten rijden. Geen doek erover of iets, nee gewoon voor iedereen zichtbaar.. Een behoorlijke shock als je zelf zo kwetsbaar op de motor zit en beseft dat dit ook ons zou kunnen overkomen...
Eenmaal terug in Hanoi zijn we nog twee daagjes in de stad gebleven totdat we onze spullen weer in moesten pakken om het vliegtuig te pakken naar onze volgende bestemming: Laos!

Foto:

1. Pascalle, het was weer ff geleden dat ik op je site had gekeken vanwege de drukte. Slecht excuus..i know! Maar ik zie dat jullie je goed vermaken. Nog eventjes en dan ben je weer back in holland. Geniet ervan en tot snel. X Marcel